5 langkah menjadi manusia yang bertamadun




kadang-kadang sedap je aku tengok cikgu mengajar kat depan , ada jea pelajar-pelajar yang agak nakal or senang cakap 'manusia yang tak bertamadun' bak kata cikgu aku dok jalan kehulu kehilir kat depan kelas aku sambil buat bising . pernah sekali tahap kesabaran aku mencecah paras maksimum , sekali aku sound balik . depan-2 cikgu pulak tuh . tak semena-mena aku pulak kena sound dengan cikgu tepat kat batang hidung , malu di muka tak payah cakap lah kan -.-" cikgu aku cakap , kalau orang buat kita , kita jangan balas . kang kita-2 sekali jadi macam dorang , ehh aku taknakk jadi manusia yang tidak bertamadun #POYO

manusia yang bertamadun selalunya selalu di kaitkan dengan personaliti . personaliti sangat penting kerana ia bagaikan role model bagi orang lain . contohnya sebagai kakak kita kena tunjukkan tauladan yang baik kepada adik . sebegitu juga dengan manusia . di samping itu juga , personaliti juga memainkan peranan sebagai imej bagi tingkah laku kita . baikkkah kita ? jahatkah kita ? personaliti seseorang yang menjadi ukuran pada awalnya . so , today i want to share with you guys , cara menjadi manusia yang bertamadun bukan seperti mat rempitwww , penyangak , perompak and so onn .

1 . Cara bercakap
selalu kita dengar di merata-rata tempat tak kira cina , india , melayu kebanyakkannya pernah 'mencarut' . tak sah kalau sehari aku tak dengar ayat ' ehh , babi gila kauu nihh' . alahai , kan bagus kalau kau tukar sikit cara kau cakap macam ni , ' ehhhh , pandai bebebor kau nihhh' . kan sedap bunyinyaa , heeee act akupun selalu cakap . maybe sebab dah terbiasa , terpengaruh dan sebagainya . kalau boleh kurangkan kerana melalui itulah  masyarakat memandang serong dengan kita . bak kata perpatah melayu , 'budi bahasa itu budaya kita' .

2 . Penampilann
yeahh , ni point yang paling penting . selalunya untuk menunjukkan personaliti yang baik , masyarakat selalu memandang dari segi penampilan . point ni tersangatlah basic . kalau korang nak interview kerja pun kena pakai lawa-lawa kan ? mana ada orang pakai kain pelikat dengan singlet je terus dapat kerja ? nampak benooo nipunyaaa ;) so , that's whyy penampilan sangat penting . tak kesah la kau hodoh ke , handsome ke , cantik ke , gemuk ke , tapi kena jaga penampilan supaya orang tabik dengan kita takdelah nak menambah dosa mengutuk kita hari-hari sebab kita pakai selekeh ? hikhikhik

3 . Berfikiran positif
manusia tak sah kalau menggelabah satu hari . pantang je ada benda spoil yang terjadi pada hari tu , satu hari suntuk muka masam kalah buah kedondong . senyum itukan satu sedekah ? ehh , tetiba ? takde kena mengena pun , LOL at least kalau ada masalah cuba bertenang and selesaikan dengan elok . kau cool jea kang tak handsome tak cantik susah la pulakk kannn dan selalu berfikiran positif . setiap pekara yang berlaku mesti ada jalan penyelesaiannya dan mempunyai hikmah yang tersendiri . alahai , dah macam ustazah pulak dahh , hikhikhik

4 . Peramahh
seumur hidup aku , aku paling pantang dengan manusia yang sombong lagi bongkak nihh . kita hidup kena beramah-tamah takdelah jumpa orang buat muka masam . ingat orang sukalahh ? orang menyampah lagi ada lahh wehhh . tak ada salahnyaa nak beramah mesra dengan orang yang baru kita kenal , then daripada situ jugak kita dapat ramai kawann . kan ? ;)

5. Berkeyakinan tinggi
mostly , antara kelima-lima point nihh , point ni lah yang paling aku kurenggg , LOL aku penyegan orangnya . cuma kadang-kadang kalau suis kat kepala otak ni tercabut baru keluar perangai gila-gila aku , hahaha cikgu aku selalu cakap , confident level sangat penting . kalau nak jadi ketua , keyakinan diri mesti 100% kalau tak naya ketaq kepala lutut hang bila nak arahkan anak-anak buah . sikap berani tu mesti ada . kalau tak hampeh apa pun tak jadii

btww , siapa role model bagi korang yang ada ciri-ciri yang aku cakapkan kat atas ? bagi akuuu . . . . 

l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
V


Lisa Surihani <3

yeah , aku rasa dia lah calon yang paling sesuai , memang aku tabik dengan lisa nihh . kalau aku online twitter , memang dia balas semua tweet fans dia , hihihi alololo , shoo sweett kan ? takde lah macam'fasha nak sandar' , asyik no comment 24 jam . penat mak dengar nokk ! :/

so , itulah serba sedikit tips yang aku boleh share dengan korang . jangan tanya kenapa aku tetiba jadi skema pulak sejak akhir-akhir nih , LOL salam sayang dari jannah , jumpa lagi di lain masa and happy holiday guyss ! muah pipi kanan kiri . byeeee ;)




thanks visit my blog ! have a nice day people Y(^^)Y

0 orang budak comel:

Post a Comment