Raya korban di Muar


first of all , aku rasa bahagia sangat bila beraya after habis exam ni . memang terasa nikmat yang amat apabila kepala tidak di sesakkan dengan ilmu physic , chemist and so on . alhamdulillah , tahun ni dapat aku sekeluarga beraya kat Muar . macam tahun-tahun yang lepas ktorang just raya kat kl coz ayah aku tak dapat cuti . kesian kan kan ? memang kesian , huhu

4/11/2011 (sabtu)
time tu aku dah ada kat rumah nenek aku kat tanjung gading , Muar Johor . memang happening habis coz semua sepupu sepapat jauh dekat semua datang , perghhhhhhhh ! memang terbaik wa cakap sama lu ! k aku terasa macam buat pantun , Muehehehe . k sambung . bising satu rumah tak payah cakap lah kan tapi yang bestnya satu apa pun aku tak buat . cuma satu je keje aku iaitu tolong tengok dan lihat . badan pun tak penat , hikhik

Di sebabkan kebosanan yang melanda aku dengan adik aku yang bongsu pun jalan-jalan kat kebun belakang rumah sambil hirup udara segar . ececehh , lagi-lagi bila hutan kat depan rumah nenek aku dah tebang coz nak buat perumahan , so memang banyak gila nak mampuih angin lalu . guess what ? dulu mak aku pernah nampak penagih dadah tgh syoik menghisap kat kebun tuh then bila aku teringat kisah tu terus blah masuk rumah kang tak memasal terjumpa lagi 'benda alah' tuh . huhu

biasanya kalau aku beraya kat KL ktorang just makan simple je tak semewah time raya aidilfitiri . tapi entahlah , tahun ni special sangat coz sambutan raya korban sebijik sejibik macam raya aidilfitri . ketupat ada , ketupat palas ada , rendang ada , rendang daging ada , kari ayam ada , apa lagi makanan waktu hari raya ? senang cite semua adalah , baik rumah nenek belah ayah belah mak semuanya ada . memang menternak lemak dengan jayanya lah bak kata cik epal . mana tak gedabak dah badan aku sekarang . tapi mulut still merungut perut boncet lah , peha bedar lah . waddehel ? =.="

malam tu terus balik kampung belah ayah kat sungai terap , Muar Johor jugak cuma di pisahkan dengan satu jambatan je . awesome kan kan ? *angkatkeningsikit*

hasil buatan mak aku secara berseorangan , hikhik

my lovely atok *orang johor memang panggil nenek atok . weird kan ? 

5/11/2011 (ahad)
bangun pagi terus mandi pakai baju kurung lawa-lawa sikit . time ni lah dengan nak mengurat budak kampung den sambil buat muka cun padahal tak cun mana pun , hikhikhik hahh ! time ni best . awal-awal lagi atok aku dah beli sekor lembut tuk buat korban . dalam sebulan lebih jugak lembu tu duk terperuk kat kebun takde sape duk usik-usik dia . pagi tu lepas sembahyang raya , semua sepupu sepapat anak sedara bapak sedara pakcik berangat ke kebun untuk sembelih lembu tersebut . malangnya aku tak ikut sebab ishh malaslah nak pergi jauh-jauh kalau sembelih kat rumah kan senang .

lepas sembelih dorang bawak lembu tu untuk di bahagikan sekilo-sekilo untuk saudara mara semua . selebihnya kita buat sup lah apa lagi . Muehehehe sementara menunggu sup siap aku , kakak aku and sepupu iaitu kak farahin memencilkan diri kat dalam bilik , malas nak tolong . apa punya anak dara lah kan ktorang nih ? LOL sempat pulak tidur sejam dua , haha pukul 3 petang sup siap then apa lagi terus mintak darah lah ramai-ramai . perghh , memang terbaik dari ladang !

malam tu balik kampung mak balik , huhu kononnya nak balik KL singgah sekejap rumah nenek belah mak tapi tangguh pulak keesokkan harinya

cousin yang  omeyyyy , hihi

ni lah lembu yang aku cakap tuh . besar kan ?

wahh , bunuh dia bunuh dia . haha tetiba
innalillah dah , sobs sobs ;'(

hah , potong pakcik . jangan tak potong !

ni kalau buat gatah gitu pun sodap , hewhew ;3

the conclusion is memang terbaik beraya kat kampung . alhamdulillah tahun ni raya aidilfitri and raya korban dua-dua ktorang boleh beraya dengan keluar kat kampung , memang happening sangat ! thanks to Allah ;)


thanks visit my blog ! have a nice day people Y(^^)Y

0 orang budak comel:

Post a Comment